Din første bil – derfor skal den rustbeskyttes

Bil

Du står med nøglerne til din nye bil – og ikke bare din nye bil – din allerførste bil. Du har lige parkeret den, lakken skinner blankt og velpoleret, og du kan ikke lade være med at trække lidt på smilebåndet ved tanken om, at du allerede i morgen tidlig skal sætte dig ind i den og nedlægge de første kilometer.

I det øjeblik er undervognsbehandling og rustbeskyttelse næppe det du tænker på. Faktisk skænker det dig slet ikke en tanke, for den står jo lige der foran dig, fuldstændig plet- og fejlfri. Vi har ingen intentioner om at tage den oplevelse fra dig. Der er nemlig ikke noget som glæden ved at sætte sig ind i en ny bil, og særligt den første.

I det følgende vil vi dog alligevel fortælle dig, hvorfor det er vigtigt med rustbeskyttelse – selv ved en splinterny bil.

Forlæng levetiden og kør flere kilometer

Tidlig forebyggelse af rustskader kan have en stor betydning for købet af din nye bil. Med den rigtige undervognsbehandling kan du nemlig forlænge din bils levetid, og dermed også hvor mange kilometer, du kan køre i den nu og i fremtiden.

Skulle du engang skille dig af med den igen er det naturligvis også en fordel at bilens undervogn og mekaniske dele er vedligeholdte. Men inden vi går i detaljer med hvad undervognsbehandling og rustbeskyttelse faktisk indebærer, er det på sin plads at fastslå, hvorfor det overhovedet er nødvendigt at få foretaget på helt nye biler, der kommer “friske” og ukørte fra fabrikken.

Det danske vejr er rustvejr

Man skulle tro at en nyproduceret, moderne bil, der endnu ikke har oplevet vinterens strabadser var køreklar og uden fare for rustskader lige med det samme. Det er den i princippet også. Forklaringen på, hvorfor det alligevel er nødvendigt med tidlig rustbeskyttelse er egentlig meget simpel: din bil er produceret i udlandet, og derfor er den ikke beskyttet mod det danske klima.

I Danmark har vi et omskifteligt vejr med varierende temperaturer og vejrforhold. Vi har tilmed en meget høj luftfugtighed året rundt, som giver optimale levevilkår for rust, men udfordringer for dig som bilejer. Den høje luftfugtighed skaber fugt og kondens, og når det ikke får lov at tørre, så opstår der rust.

Af samme grund har selv galvaniserede biler godt af en rustbehandling. Din bil er altså i risiko for rustskader fra dag første dag og året rundt.

Hvad indebærer en undervognsbehandling?

Det lyder måske nedslående. Det danske vejr kan vi som bekendt ikke ændre på – uanset hvor meget vi har bedt om og håbet på det, når vejrudsigten igen lover regn og slud.

Til gengæld kan vi forebygge skader og på den måde ændre vilkårene for din nye bils levetid. Og får du foretaget en rustbeskyttelse af din bil allerede fra start, kan du både forlænge dens levetid markant og øge dens samlede værdi. Men hvad er det så helt konkret en undervognsbehandling indebærer?

Overordnet set består en undervognsbehandling af tre stadier, hvoraf det første indebærer klargøring af bilen til behandling. Her rengøres undervognen ved højtryk, dele af bilen overdækkes, så de er beskyttet under behandling, og hjul og inderskærme afmonteres, så rustbeskyttelsen kan trænge ind i alle kroge af karrosseriet.

Dernæst kommer selve behandlingen, hvor alle udsatte steder i hulrum, undervogn osv. dækkes med et lag af rustbeskyttelse, der kan være enten vand- eller oliebaseret. Til sidst tørres bilen for at undgå de to værste fjender – fugt og kondens.

Forhør dig altid hos dit autoværksted

Biler er forskellige – også når det kommer til, hvilken undervognsbehandling, de skal have. En ny bil kræver en anden og knapt så omfattende behandling end en ældre model, og derfor er det altid en god ide at få foretaget en individuel vurdering af din bils behov inden en behandling.

Prisen på en behandling er også afhængig af model og stand, men vil som regel ligge mellem 3500 og 5000 kr. Når det kommer til vedligeholdelsen af din bil er det dog vigtigt at huske, at pris og kvalitet ofte hænger sammen.

Så gå ikke nødvendigvis efter det første og den billigste rustbeskyttelse, men forhør dig gerne hos flere og spørg ind til behandling og travlhed på værkstedet, da en grundig og omhyggelig undervognsbehandling er altafgørende for slutresultatet. Husk også at en undervognsbehandling som regel skal gentages hvert andet eller tredje år – alt efter stand, alder og kørselsmønster.

Investering i din køreglæde

Selvom det kan virke som mange penge at smide efter en bil, man lige har betalt, så er pengene godt givet i det lange løb. En undervognsbehandling af din nye bil er en investering i dens levetid og i dens værdi – ikke kun økonomisk, men også din køreglæde, som helst skulle være lige så stor ved 10.000 km som ved de første 10.